Jak zbudować podjazd z kostki brukowej? Nasze wskazówki.

comment Komentarze: 0 favorite Hit: 4727
Jak zbudować podjazd z kostki brukowej? Nasze wskazówki.

Podjazd to specjalnie wyznaczony obszar dla aut, który prowadzi od wjazdu do bramy garażowej lub wiaty samochodowej albo po prostu do miejsca postojowego. Jakie cechy powinien mieć? Podjazd z kostki betonowej to jedno z najczęściej stosowanych rozwiązań. Kostka brukowa jest budulcem ogólnodostępnym, odpornym na warunki atmosferyczne. Budowane z niej nawierzchnie przetrwają długie lata. Zatem warto postawić na ten sprawdzony materiał. Zobacz, jak powinno przebiegać układanie kostki brukowej na podjazdach? Te informacje przeczytasz w poniższym wpisie na blogu kostkaGT.

Idealny podjazd, czyli jaki?

Trwały, praktyczny, pasujący do stylu aranżacyjnego domu i reszty otoczenia, słowem podjazd, o jakim marzysz. Zatem od czego zacząć, żeby spełniał te oczekiwania? Poniżej zebraliśmy najważniejsze wytyczne. Zwróć szczególną uwagę na:

  • Wielkość podjazdu
  • Spadki
  • Kształt podjazdu
  • Wielkość podjazdu
  • Dobór materiału
  • Solidna podstawa
  • Podbudowa
  • Podsypka cementowo-piaskowa
  • Ułożenie kostek

Przyjmuje się, że optymalna szerokość auta to 3 m, natomiast długość 6 m. Wymiary zwiększa się wedle zapotrzebowania, dostosowując je również do wielkości przestrzeni. 

Spadki. Nachylenie wzdłużne powinno wynosić 3-4°, a z kolei poprzeczne 1°. Dzięki zachowaniu takich wartości nadmiar wody będzie odpowiednio odprowadzany do gruntu nawet mimo ulewnych deszczy.

Podjazd z kostki brukowej

Kształt podjazdu. Choć względy wizualne są ważne, warto jednak skupić się bardziej na praktyce. Dlatego tu lepiej będzie postawić na prosty design, bez ozdobników. Te można przecież zastosować w innej części otoczenia np. w ogrodzie. W ten sposób obniżymy koszt inwestycji i skrócimy etap budowy.

Dobór materiału. Skoro ma być idealnie, to nie można budować z byle czego. Najpopularniejszym budulcem są obecnie betonowe kostki brukowe. Są odporne na ścieranie, na negatywne warunki atmosferyczne. Układanie kostki brukowej na podjazdach ma więc swoje plusy. Tak zbudowana nawierzchnia nie traci koloru i nie wymaga regularnej i mozolnej impregnacji. Mnogość formatów umożliwia dopasowanie do kształtu terenu. Podjazd z kostki można z łatwością dopasować do stylu posesji. Można pokusić się o starobruk, bruk rozbiórkowy, czy wyroby imitujące naturalne kamienie (wapienie, granity, bazalty, piaskowce, trawertyny, polny kamień) lub cegłę klinkierową. Obecne technologie produkcji i obróbki kostek dają naprawdę wiele możliwości.

Jeśli zdecydujemy się na bruk na podjeździe, trzeba będzie go odpowiednio dopasować. Chodzi tu o grubość kostki brukowej. Na podjazdy wjeżdżają samochody osobowe lub ciężarowe, a to generuje dość duże obciążenia w tym miejscu. Źle dobrana kostka brukowa może zwyczajnie popękać. Dlatego do zabudowy podjazdu dla aut osobowych stosuje się bruk o grubości 6 cm. Taka nawierzchnia utrzyma ciężar do 3,5 tony. Natomiast jeśli na dany teren będą wjeżdżać samochody ciężarowe, wtedy grubość powinna wynosić 8-10 cm.

Kostka na podjazd – etapy układania

z trzeba zadbać o estetyczne wykończenie. Kostka na podjazd ułożona w odpowiedni sposób i równo to gwarancja prawidłowej jego funkcjonalności. Poza tym starannie ułożony podjazd do garażu z kostki wprowadza porządek i jest po prostu piękną wizytówką posesji.

Podjazd z kostki brukowej

Układanie kostki brukowej na podjeździe w czterech krokach:

  • Solidna podstawa. Najpierw trzeba zrobić wykop. Jego głębokość zależy od intensywności ruchu w danym miejscu. Jeśli samochody będą wjeżdżać i parkować tu regularnie, wgłębienie powinno mieć minimum pół metra. Natomiast dla dróżki od podjazdu do domu można  zrobić płytszy podkop na jakieś 15-20 cm. Na małych powierzchniach spokojnie można wykonać go ręcznie, na większym obszarze przydadzą się sprzęty brukarskie.
  • Podbudowa. Aby zapobiec zapadaniu się nawierzchni podczas użytkowania, trzeba dobrze przygotować podłoże. Dlatego przy podbudowie z kostki brukowej na podjazd nie ma co oszczędzać na jakości, bo jest to swojego rodzaju „fundament”. Najlepszym, sprawdzonym materiałem na podbudowę będzie kruszywo łamane tj. tłuczeń, grys, żużel, żwir albo kliniec. Aby ją ustabilizować, dobrze jest wykorzystać różne frakcje – na dnie najgrubsze i potem stopniowo ku górze drobniejsze. Grubość podbudowy uzależniona jest od warunków wilgotnościowych gruntu. Im większa wilgotność, tym powinna być ona grubsza. Przy słabo przepuszczalnym gruncie można wysypać 10 cm warstwę rozsączającą z piasku.
  • Podsypka cementowo-piaskowa. Ma za zadanie ustabilizować i utwardzić podjazd. Dobrze wykonana podsypka to ta w proporcji 1:12. W przypadku podjazdów na samochody osobowe wystarczy warstwa 15 cm. Dla tych przewidzianych na auta ciężarowe powinna być grubsza. W ten sposób kostka nie będzie przesuwała się nawet pomimo występujących sporych obciążeń.
  • Ułożenie kostek. Tu przyda się gumowy młotek, którym wbijesz kostki w grunt. Zwykły zdecydowanie mógłby uszkodzić bruk, podziurawić lub odłamać jego fragmenty. Ułóż szczelnie kostkę jedną przy drugiej, a następnie utrwal tak połączoną nawierzchnię wibratorem powierzchniowym ze specjalną gumową osłonką, zabezpieczającą bruk. Dalej posyp piaskiem, który dodatkowo ustabilizuje całość i gotowe. Teraz możesz cieszyć się perfekcyjnie wykonanym podjazdem.

Podjazd z kostki brukowej

Wiesz już wszystko na temat budowy podjazdu, w naszym sklepie online znajdziesz wiele ciekawych kostek brukowych do zabudowy. Zapraszamy na zakupy w naszej hurtowni internetowej kostkaGT.

Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień